Jak rozsądnie zarządzać finansami w firmie?

Zakładając własną firmę myślimy przede wszystkim o tym, aby jak najszybciej generowała przychody. Niestety wielu młodych przedsiębiorców (nie tylko wiekiem, ale i stażem) się przelicza już na początku drogi, przez co ich biznes upada po mniej niż 5 latach. Z czego to wynika? Wbrew pozorom, najczęściej powodem jest złe zarządzanie finansami firmy. Brak dobrych nawyków i rozeznania może się źle skończyć, dlatego warto poznać sprawdzone metody na dbanie finansami. Poniżej opisujemy wybrane z nich.

Dlaczego to takie ważne?

Sprawne i rozsądne zarządzanie finansami to nie tylko sposób na utrzymanie jej i osiągnięcie zysków, ale również pozwala na jej usprawnienie i rozwój w przyszłości. Zyski przychodzą, ale i mogą i szybko odejść, stąd odpowiedzialne kierowanie wydatkami i organizacja może zapewnić dłuższą – a nawet stałą – płynność finansową. Wielu początkujących przedsiębiorców ryzykuje i żyje praktycznie z dnia na dzień – co nie jest złą praktyką (bez ryzyka nie ma sukcesów), ale jeśli poważnie myślimy o stworzeniu dobrego biznesu, które przetrwa długie lata, warto to ryzyko jak najbardziej zminimalizować.

Odpowiedzialne zarządzanie finansami to także gwarancja pewnego rozliczenia z partnerami biznesowymi, a więc i dowód, że warto podejmować z nami współpracę. Nie mówiąc też o przygotowaniu na niespodziewane sytuacje, które dzieją się wbrew naszej woli.

Jak zarządzać finansami w firmie?

Każdy bardziej lub mniej doświadczony przedsiębiorca ma swoją listę metod i praktyk, jak zarządzać finansami. Nie wszystkie mogą być jednak zaadaptowane do każdej branży, ponieważ każdy biznes jest nieco inny. Warto jednak poznać pewne podstawy, a także uczyć się od starszych stażem, aby ostatecznie dostosować te metody do własnej firmy.

Nie przesadź z kosztami

Zakładając własną firmę czuje się ekscytację – to normalne. Niestety wielu wpada w pułapkę tej ekscytacji i zaczyna natychmiast wchodzić w koszty, kupując kilka telefonów służbowych, samochód czy zatrudniają nową osobę, aby większość pracy wykonywała za niego. Nie mówiąc o gadżetach, wizytówkach, czy wypasionych witrynach internetowych. Zbyt wczesne wydatki tego typu mogą na dłuższą metę nam zaszkodzić. Lepiej jest się zatrzymać i poważnie zastanowić, co tak naprawdę w tej chwili potrzebujemy. Telefon nie musi być najnowszej generacji, tak samo jak samochód. Pracownik niekoniecznie jest potrzebny na początku – lepiej jest zacząć od wirtualnego asystenta, albo ewentualnie stażystę.

Stwórz plan i strategię – i się ich trzymaj

Regularne prowadzenie rachunku zysków i strat (tzw. bilans) pozwala spojrzeć na zarobki i straty w czasie rzeczywistym. Dzięki temu można rozsądnie planować wydatki w przyszłości. Należy być przy tym ostrożnym, czyli spodziewać się zawsze najgorszego – nie w sensie, że biznes nam źle idzie i będzie źle szedł, ale żeby nie podejmować pochopnych decyzji. W ten sposób możemy zawsze odpowiednio zareagować, jeśli faktycznie czarny scenariusz się ziści.

Istotne jest trzymanie się ustalonego wcześniej planu. Oczywiście życie pisze różne scenariusze, ale warto jednak spoglądać na strategię i badać czy wszystkie punkty są realizowane zgodnie z oczekiwaniami.

Płać w terminie – także sobie

Istotne jest, aby nie czekać z rachunkami i wypłatami na ostatnią chwilę. Przede wszystkim wpływa to na nasz wizerunek, jak i wiarygodność, organizację, i płynność finansową. Trzymanie się stałych terminów pozwala na uniknięcie niepotrzebnego chaosu i zaburzeń obrazu stanu naszych finansów.

Warto również sobie wypłacać pensje, mimo iż jesteśmy właścicielami. Przyjęcie stabilnej, ale nie za wysokiej kwoty na swoje konto (szczególnie na początku) pozwoli na rozsądniejsze wydawanie pieniędzy na co dzień. Z dnia na dzień przychody mogą spaść na łeb na szyję – a jeśli za szybko przyzwyczaimy się do wysokiego poziomu życia, możemy słono… zapłacić.

Artykuł powstał przy współpracy z SYGNUM – biuro rachunkowe Warszawa.

Poprzedni artykułJak zmniejszyć ślad węglowy i jednocześnie osiągać lepsze wyniki finansowe?
Następny artykułCzym kierować się przy wyborze biura rachunkowego?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj