Trade marketing czy też marketing handlu przebojem zdobył współczesne rynki i stał się odrębną gałęzią promocji i sprzedaży. Jednak wiele osób wciąż nie potrafi z niego korzystać i wybierając starsze, mniej innowacyjne formy promocji, przegrywają na rynkach zbytu. Jak zatem przygotować się do skutecznej kampanii trade marketingowej?
Czym jest trade marketing?
Marketing handlu wiąże się z bezpośrednią współpracą sprzedaży i promocji oraz jest budowany na relacjach z dystrybutorami oraz klientami. Celem jest zwiększenie rozpoznawalności i dostępności produktu wśród jak największej i jak najlepiej zdefiniowanej grupy docelowej. Trade marketing opiera się zatem na wykorzystaniu narzędzi z dwóch odrębnych aspektów funkcjonowania firmy i złączeniu ich w jedną całość.
Po pierwsze – wiedza
Aby dobrze zaplanować kampanię w tym duchu, należałoby przede wszystkim zaopatrzyć się w wiedzę. Musimy mieć świadomość z kim współpracujemy oraz jakie konkretne działania pomogą promować nasz produkt w trakcie jego dystrybucji i sprzedaży. Kontrola tego, gdzie i jak jest on prezentowany ma na celu zwiększenie wyników, jednak nie jest przyczyną. Wiedząc jak działa rynek od początku, do końca możemy wprowadzać nowe elementy promocji w trakcie sprzedaży.
Po drugie – współpraca
Kampania trade marketingowa wymaga współdziałania działu marketingowego naszej firmy z działem sprzedaży. Jedni i drudzy muszą się nie tylko dobrze komunikować, ale także znać nawzajem swoje zadania i cele. Tylko zgrany zespół jest w stanie stworzyć skuteczną kampanię.
Po trzecie – komunikacja
Jednak nie ta wewnątrz firmy, ale zewnętrzna. Wszystko zależy od tego w jaki sposób skuteczniej i przyjemniej skomunikować się z klientem. Po drodze należy także dbać o relacje z dystrybutorami i sprawiać, by każdy element układanki znalazł się na swoim miejscu.
Kampanie trade marketingowe wymagają współpracy, jednak przynoszą wymierne korzyści i dlatego hasła takie jak trade marketing w Codemedia nie są dziś wyjątkiem, choć charakteryzują najlepsze agencje marketingowe.