Szkoda całkowita – czy jest opłacalna?

Szkoda może być wynikiem wypadku, kolizji lub stłuczki z innym pojazdem. Od jej rozmiaru zależy wysokość odszkodowania, pod uwagę brane są też inne czynniki, takie jak okoliczności zdarzenia i ewentualna współodpowiedzialność kierowcy. Szkoda może być częściowa, kiedy uszkodzeniu ulega konkretna część samochodu, lub całkowita, kiedy uszkodzony pojazd nie nadaje się do naprawy i dalszej eksploatacji. Do szkody całkowitej zaliczają się również przypadki, kiedy koszt ewentualnej naprawy przewyższa wartość pojazdu. Kiedy uznanie szkody za całkowitą jest opłacalne?

Kiedy uszkodzenie może być uznane za szkodę całkowitą?

To, czy szkoda zostanie uznana za całkowitą zależy przede wszystkim od opinii rzeczoznawcy, który w oparciu o stan faktyczny pojazdu po wypadku określa rozmiar szkód i wycenia koszt ich naprawy. Oczywiście, na taką opinię mają również wpływ stawki za naprawę, na których rzeczoznawca opiera swoją opinię. W praktyce ubezpieczalnie często zaniżają rozmiar szkody, aby odszkodowanie było jak najniższe, powołując się na nieaktualne cenniki usług warsztatów samochodowych.

Problem pojawia się wówczas, gdy koszt naprawy zbliża się do wartości pojazdu, co oznacza że jest zupełnie nieopłacalna. Jeśli rzeczoznawca oszacuje koszt naprawy na 70-80% wartości pojazdu sprzed zdarzenia, wdrażana jest procedura wypłaty odszkodowania, podobnie jak w przypadku szkody całkowitej. Należy jednak zwrócić uwagę, że ostateczny koszt naprawy i likwidacji szkody może być o wiele wyższy, ponieważ może się okazać że uszkodzeniu uległy też inne części auta, których naprawa nie została uwzględniona w opinii rzeczoznawcy. Może się też okazać, że pojazd można naprawić poniżej kosztów pierwotnej wartości, wówczas szkoda całkowita nie będzie opłacalna dla jego właściciela. Zgodnie z prawem jednak, jeśli nie można przywrócić pojazdu do stanu pierwotnego lub jest to zbyt kłopotliwe czy kosztowne, ubezpieczyciel jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania, a podstawą do tego jest umowa ubezpieczeniowa.

Jak zgłosić szkodę do ubezpieczyciela?

Zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela może się odbyć na kilka sposobów, w zależności od sposobu pracy towarzystwa. Zgodnie z postanowieniami umowy z ubezpieczycielem, należy to zrobić jak najszybciej tuż po zdarzeniu, jeśli to oczywiście możliwe. Zgłoszenie szkody w PZU Życie może się odbyć telefonicznie lub przez formularz kontaktowy, dostępny na stronie internetowej towarzystwa. Jego klienci mogą również wysłać wiadomość tekstową o odpowiedniej treści, aby konsultant mógł się sam skontaktować. Jest to szczególnie wygodna opcja, gdy jesteśmy poza granicami kraju. Kiedy zgłaszamy szkodę w Ergo Hestia, musimy określić, czy jesteśmy ubezpieczeni w tym towarzystwie, czy też roszczenie dotyczy indywidualnego lub grupowego ubezpieczenia na życie.

Należy pamiętać, że szkoda powinna być zgłoszona do towarzystwa ubezpieczeniowego, w którym została wykupiona polisa. Jeśli natomiast sprawca wypadku nie dysponuje ważną polisą, zaś ty nie masz wykupionej polisy AC, szkodę można zgłosić w dowolnie wybranym zakładzie ubezpieczeń, oferującym ubezpieczenia komunikacyjne.

Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela

Zdarza się, że wartość odszkodowania bywa zaniżana lub ubezpieczyciel odmawia jego wypłaty, powołując się na inne okoliczności zdarzenia. Jeśli uważasz, że twoje odszkodowanie zostało znacznie zaniżone, możesz zdecydować się na odwołanie od decyzji ubezpieczyciela. Prawo daje również możliwość zaskarżenia decyzji odmownej ubezpieczalni w sądzie i wnioskowania o wypłatę odszkodowania w wysokości adekwatnej do powstałej szkody. Jest to jednak dość czasochłonny proces, wymagający sporej wiedzy, doświadczenia i specjalistycznego przygotowania, dlatego najlepiej skorzystać z pomocy firm odszkodowawczych.

Poprzedni artykułReklama w poczcie Gmail – skuteczny sposób na dotarcie do klienta
Następny artykułNajlepsze systemy bezpieczeństwa – automatyka przemysłowa

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj